هر آنچه که در مورد چرم بزی باید بدانید! بررسی مشخصات ، ویژگی ها و …

 آنچه در مورد چرم بزی

یکی از متداول ترین چرم های موجود در بازار است که از پوست گوسفند (یا بز) به دست می آید. و آنچه در مورد چرم بزی  سایر چرم ها متفاوت هست،چون یکسری مزایا و معایب هایی دارد.

چرم بزی چگونه ساخته می شود؟

بر خلاف چرم های معمول ، برای ساخت چرم بزی ، پوست گوسفند همراه با پشم آن دباغی می شود. دباغی به فرآیندی گفته می شود که در آن پوست حیوانات توسط فرآیند هایی با دوام تر می شوند و در برابر تجزیه مقاوم می شوند و در نهایت به چرم تبدیل می شود.

گفتیم که چرم بزی معمولا همراه با پشم دباغی می شود به همین دلیل چون قبل از دباغی یک طرف پوست گوسفند ، پشم دارد باعث می شود که بعد از تبدیل شدن پوست به چرم ، یک روی چرم دارای آستر پشمی شود.

معمولا طرفی که آستر پشمی دارد را در جاهایی مثل داخل دستکش ،داخل کاپشن و … استفاده می کنند چرا که هم عایق سرما است و باعث گرم شدن می شود ضمن این که نرمی خاصی را ایجاد می کند که باعث راحتی هر چه بیشتر استفاده کننده می شود.

پشم گوسفند دارای خواص بسیار زیادی است که می توان به عایق بودن آن در برابر گرما و الکتریسیته اشاره کرد. از نظر پزشکی هم ثابت شده است که پشم گوشفند خاصیت ضد حساسیتی دارد. همچنین پوست گوسفند عرق را از بدن خارج کرده و به الیاف خود می کشد. بنابراین نگه داشتن پشم گوسفند بر روی پوست آن و تبدیل آن ها به چرم ، مزایای زیادی دارد.

 خصوصیات چرم بزی

یک سری عوامل کیفیت چرم بزی را تعیین می کنند که می توان به نژاد حیوان ، تغذیه ، آب و هوایی که در آن زیست کرده ، سن و … اشاره کرد.

یکی از عامل های مهم و تاثیرگذار در کیفیت چرم این است که آلودگی بذر کمتری داشته باشد. بذر هایی که در لا به لای پشم های گوسفند گیر می کند باعث آسیب رسانی به پوست آن حیوان می شود. طبیعتا این کار باعث افت کیفیت چرم می شود.

اما این راه ها بسیار تخصصی هستند و به درد شما نمی خورند. شما برای این که مطمئن شوید محصول چرمی ای که می خرید ، کیفیت خوبی دارد می توانید از فروشگاه های معتبر مثل فروشگاه فرهاد چرم تهیه کنید.

تفاوت چرم گاوی و چرم بزی

ویژگی های چرم بزی به خیلی از عوامل مثل نژاد حیوان ، سن آن ، تغذیه اش و … بستگی دارد اما در حالت کلی چرم بزی نسبت به چرم گاوی و چرم بوفالو بافت نرم تری دارد و حالت ارتجاع زیادتری دارد که باعث می شود مواقعی که کشیده می شود ، آسیب کمتری به آن برسد. باید در نظر بگیرید که این ویژگی ها در حالی است که ما به طور کلی به قضیه نگاه می کنیم و ۱۰۰ درصد استثثناهایی هم وجود دارد.

همچنین در حالت کلی ، چرم گوسفند (بز) نسبت به چرم گاو و بوفالو لایه های نازک تری دارد که باعث می شود نرم تر باشد.

یکی دیگر از خواص این نوع پوست ، این است که دارای یک تنظیم کننده طبیعی دما و نوعی کنترل رطوبت است. پوست گوسفند، تا حد متوسط، در برابر کثیفی، حشرات و کپک مقاوم است.

محصولاتی که در آن از چرم بزی استفاده می شود

از آنجایی که چرم پوست گوسفند سبک وزن است، بسیاری از مردم چرم پوست گوسفند را برای لباس هایی مانند ژاکت، کت، کلاه و دستکش بهتر می دانند. خاصیت ارتجاعی پوست گوسفند نیز آن را به ماده ای عالی به عنوان روکش ظریفی تبدیل می کند و می تواند برای کیف پول، کیف، کمربند، روکش صندلی ماشین و کاناپه عالی باشد. حتی آستری عالی برای کفش می سازد.

جمع بندی

چرم بزی یکی از انواع متداول چرم هست که در خیلی از محصولاتی که در بازار به فروش می رسند ، به کار می رود. این چرم ویژگی های خاص خود را دارد و در کالا های مخصوصی به کار برده می شود. از ویژگی های این چرم می توان نرمی ، لطافت و سبکی را نام برد.

farhad-admin
ارسال دیدگاه