کفش تبریز چیست

پیشنهاد : شما می توانید برای اطلاع از قیمت و خرید انواع کفش چرم طبیعی مردانه و زنانه تبریز،با ما همراه باشید.

ایران در تولید کفش رده دوازده جهان را به خود اختصاص داده است و کفش تبریز بخش عمده‌ای از این تولید را برعهده دارد. تبریز به‌عنوان قطب چرم ایران هم شناخته می‌شود. سرانه تولید کفش در ایران ۱۷۷ میلیون جفت کفش است. به‌لحاظ اشتغال‌زایی نیز تولید کفش در کشورمان رتبه چهارم را دارد. اگرچه تبریز در تولید کفش پیشتاز است، اما سایر استان‌ها چون تهران، خراسان، اصفهان، زنجان، البرز و قم نیز این صنعت را بیش از پیش به سهم خودشان رونق بخشیده‌اند.تولیدات کفش ایرانی همواره با چالش‌های بسیاری همراه بوده و هست؛ تا جایی که با وجود کسب رتبه دوازدهم تولید در سطح جهانی، از رقابت در بازار جهانی عقب مانده است. فرهاد چرم در این مقاله ابتدا به تاریخچه و ارزش کفش تبریز می‌پردازد و سپس برخی چالش‌ها در مسیر موفقیت این صنعت را بررسی می‌کند.

کفش تبریز از چه زمان و تا کجا؟

تبریز ازجمله نخستین شهرهای ایران است که در آن کفش چرم تولید می‌شده است. این شهر از گذشته میزبان کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید کفش دست‌ساز و ماشینی بوده است. چرم یکی از پرکاربردترین ملزومات در زندگی گذشتگان نیز بوده است؛ از افسار حیوانات تا پوشاک شکارچیان و جنگجویان و گاهی برای ساختن ظروف و گاهی در تزئینات آیینی و مراسم مورد استفاده قرار می‌گرفته است.می‌توان گفت امروزه شهر تبریز با داشتن بزرگ‌ترین کارخانه تولید چرم در ایران و بزرگترین کارخانه تولید زیره کفش در خاورمیانه، به‌عنوان پایتخت چرم و کفش ایران شناخته می‌شود. این منطقه سابقه درخشانی در تولیدات داخلی و صادرات به کشورهای خارجی به‌خصوص کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و آذربایجان دارد. در گذشته نیز کشور ایران مقصدی برای یادگیری ساختن کفش برای دانشجویان ایتالیایی بوده است.با وجود بازشدن پای ماشین‌آلات به کارخانه‌های تولید کفش، اهمیت و ارزش دست‌دوز بودن کفش تبریز بر جای خود باقی مانده است. فقط با پوشیدن چنین کفشی می‌شود به تفاوت آن با سایر کفش‌ها پی برد. کفش‌های دست‌ساز یا دست‌دوز به‌عنوان صنایع دستی تبریز به ثبت رسیده‌اند، و از جایگاه ویژه‌ای در بین مردم برخوردار هستند.

کفش تبریز، سوغاتی تبریز

بهترین سوغاتی و هدیه از مهد هنر ایران، یک جفت کفش دست‌دوز تبریز است که در نوع خود بهترین‌اند. عمده این محصولات در مجموعه بازار تاریخی تبریز به فروش می‌رسد. اگر دوست داشتید برای هدیه دادن به کسی، سنگ تمام بگذارید کیف‌های چرمی تبریز هم گزینه بسیار خوبی برای هدیه هستند. اگر به کفش چرم علاقه دارید، مطمئنا جای یک جفت کفش تبریز که کار دست هنرمندان و صنعتگران این شهر است، در کمد شما خالی است.

پیشنهاد : شما می توانید برای اطلاع از قیمت و خرید کفش چرم زنانهبا ما همراه باشید.

مشکلات بر سر راه تولید کفش تبریز

کاهش نقدینگی

بالارفتن مستمر قیمت ارز، دست تولیدکنندگان را خالی کرده است و آن‌ها برای بقای فعالیت خود به حمایت مادی نیاز دارند. شاید روش‌هایی هم‌چون تعلق گرفتن وام به این صنعت بتواند اوضاع را بهتر کند.

تأثیر کرونا بر کسب‌وکار

در دوره شیوع ویروس کرونا و پس از آن، اغلب کسب‌وکارها رونق خود را از دست دادند. یکی به این دلیل که صادرات بین کشورها عملاً انجام نمی‌گرفت و دوم به دلیل تعطیلی اماکن عمومی مثل مدرسه‌ها و عدم برگزاری میهمانی‌ها،مجالس و مراسم مختلف. این مسئله به صنعت چرم نیز آسیب‌های زیادی زد.

 

نبود مراکز آموزشی نوین

در هر حیطه و فعالیتی، آموزش‌های نوین مانند نجات‌دهنده عمل می‌کنند. برای بهتر شدن وضعیت تولید کفش تبریز در ایران به روش‌های جدید، تکنولوژی‌های جهانی‌تر و آموزش‌دهندگان متخصص و به‌روز نیاز است.

نداشتن شهرک صنعتی

عدم تمرکز کارگاه‌های تولید کفش، یکی از موانع دیگر پیشرفت در این حوزه است. با تأسیس یک شهرک صنعتی بزرگ می‌توان صنعت کفش تبریز را توسعه بخشید.

قیمت بالای مواد اولیه

بالارفتن مداوم قیمت ارز، باعث شده است تولیدکنندگان، مواد اولیه چون زیره کفش را با قیمتی بالاتر از گذشته بخرند و سپس با قیمت بالاتری هم به مصرف‌کننده بفروشند. به‌دنبال این روند، بازار دچار رکود شده است؛ چراکه توانایی خرید مردم هم به‌نسبت کاهش پیدا کرده است.

حضور رقیبان قدر در بازار بین‌المللی

کفش دست‌دوز در سایر کشورهای جهان نیز تولید می‌شود. از دلایل عقب ماندن از این بازار پهناور، می‌توان به نداشتن تنوع زیاد متناسب با تقاضای بازار، نداشتن تجهیزات جدید و تکنولوژی به‌روز اشاره کرد. 

عدم ارتقای محصول

تولیدکنندگان به صدور محصولات خام برای دستیابی به سود بیشتر عادت کرده‌اند.نتیجه‌ی ادامه مسیر خام‌فروشی، برگشت محصولات نهایی به کشور خودمان با قیمتی چندین برابر است. مواد خام به کشورهای دیگر مانند ترکیه و ایتالیا صادر می‌شوند و این کشورها با تغییرات اندکی محصول نهایی را با قیمتی افزون‌تر به ایران می فروشند.

راه حل

برای ایجاد بستری مناسب برای کفش تبریز می‌بایست با بازارهای خارجی همراه شد. در همین راستا سرمایه‌گذاری مشترک با سایر کشورها، برندسازی، تبلیغات گسترده و توسعه صادرات باید صورت بپذیرد. 

فرهاد چرم تبریز

فرهاد چرم تبریز،بیشتر از یک دهه است که در زمینه تولید کیف و کفش تبریز و محصولات چرمی دیگر فعال است. انواع کفش زنانه و مردانه، بوت و نیم‌بوت، اسپرت و روزمره در این مجموعه عرضه می‌شود.چرم سابقه تولید طولانی در ایران دارد و یکی از پردرآمدترین روش ها برای تولید کفش در ایران است. استفاده از چرم‌های مرغوب، حضور در نمایشگاه‌های خارجی، توجه به تبلیغات گسترده در کشورهای خارجی و اعزام هیئت‌های تجاری و اقتصادی می‌تواند مشکلات ذکرشده در این مطلب را که سر راه صنعت چرم قرار دارد، تا حد زیادی رفع کند.صنعت کفش تبریز نیازمند نوسازی ماشین‌آلات و مجهز شدن به آخرین تکنولوژی روز دنیا است. کفش تبریز به‌صورت بالقوه آن‌قدر هنر، خلاقیت و اصالت در خود دارد که با داشتن برنامه‌ای مدون می‌توان آن را به رخ تمام دنیا کشید.

farhad-admin
ارسال دیدگاه